top of page
Search
  • Writer's pictureDominika Suchá

Talentové skupiny a jejich unikátní projevy z pohledu obchodníka.

Updated: May 31, 2022

Dominika Suchá, 4 min čtení


“Dovolila jsem si pro vás popsat 4 talentové domény z metodiky CliftonStrengths z pohledu role OBCHODNÍKA. Na tomto příkladu si ukážeme, že NENÍ jedna doména, která nejvíce odpovídá nějaké roli, ale jde zde o naši autentickou cestu, přístup, který zaujímáme v dané pozici!"

 

Omezení v dnešní době jsou předem připravené cesty neboli systémy, které popisují, jaký by takový obchodník měl být a snaží se nás přimět k tomu, abychom se jim stali. Nicméně, pokud zrovna nezapadáme do této skupiny lidí, pro které je tato cesta přirozená a snažíme se být někým jiným, je to velmi demotivující proces. Ve finále nám to bere spoustu energie a vytváří to v nás pocit, že nejsme dostatečně dobří. Gallup toto vyvrací a ukazuje nový úhel pohledu. Pojďme se na to společně podívat mimo tuto vytvořenou bublinu iluze a ukázat si, jak se na naší cestu k úspěchu můžeme dívat přes otázku "Jak úspěchu dosahuji já?" než "Co je ta správná role pro mě?".


Pokud jste již prošli diagnostikou talentových skupin u nás na webu https://www.mojetalenty.cz/ a nebo jste se o metodiku CliftonStrengths více zajímali, mohli jste si všimnout, že jednotlivé talenty neboli potenciál každého z nás se dělí na čtyři talentové skupiny - Ovlivňovací, Vztahová, Strategická a Realizační. Každá tato skupina má určité predispozice projevů a chování. Každá je jedinečná a žádný talent není špatný. Je to pouze o tom, hledat tu “svou”cestu, jak se k vysněnému cíli dostaneme, nežli kopírovat cestu jiných.

👉Pamatujte, cíl můžeme mít všichni stejný, ale to jak se k němu dostaneme, může být velmi odlišné, jedinečné a to je v naprostém pořádku.


Vysvětlíme si na příkladu:

💛Představte si, že hledáte obchodníka do vaší firmy. Mylně bychom si mohli myslet, že ideální kandidát by měl být pouze někdo, kdo má silnou Ovlivňovací skupinu, jelikož to jsou lidé, kteří vynikají svými vůdčími schopnostmi, mají velmi dobré komunikační dovednosti. Mohou být poháněni touhou neustále být na vrcholu úspěchu a proto jim může vyhovovat motivace na čísla. A ano, takový člověk může být skvělý obchodník, jelikož klient dostane výborné výstupy a návrhy, které budou velmi jasně a srozumitelně komunikovány. Jeho řešení budou dávat smysl a budou mít tendenci se blížit k dokonalosti. Také sebevědomí a šarm tohoto obchodníka bude nepřehlédnutelný a proto se stává pro klienta nezapomenutelným.


Nicméně to neznamená, že jiný typ člověka by tuto roli nemohl vykonávat stejně dobře, pouze skrze svůj individuální přístup.


💙Podívejme se na Vztahaře, neboli Vztahovou skupinu. Tento typ obchodníka nejspíše nebude motivován měsíčními cíli v číselném podání a motivací za uznáním. Vztahař je člověk, který buduje business přes vztahy a důvěru, kterou mezi klientem dokáže vybudovat. Takový obchodník uvidí za rolí klienta člověka a bude se zajímat více o něj, nežli o jeho postavení. Klient se v jeho blízkosti bude cítit bezpečně, důvěryhodně. Dokáže si získat sympatie zákazníka velmi rychle. Staví business na reálných vztazích místo na výsledcích. Klient cítí zájem o jeho osobu a tím pádem se dokáže plně odevzdat do jeho rukou. Takový obchodník se bude snažit vyjít klientovi vždy vstříc na základě kvality jejich vztahu.


💚Představme si, že máme obchodníka, který dominuje Strategickou skupinou. Takový obchodník bude stavět svůj úspěch na datech a informacích, které dokáže klientovi poskytnout. Vždy bude mít několik řešení v rukávu, ať už se jedná o problémy nebo inovace. Dokáže klienta provést reálnými daty a podklady a ukázat mu možnou vizi společné cesty. Zákazník se bude cítit v bezpečí díky všem zdrojům a kreativitě, kterou tento obchodník bude mít vždy po ruce. Tím, že klienta dokáže nadchnout pro budoucí vizi, klient se může cítit o krok napřed oproti ostatním v okruhů inovací a možností růstu v daném odvětví.


💜Poslední talentová skupina je Realizační. Takový obchodních bude disciplinovaný a zodpovědný. Bude velmi zaměřený na úkoly, sliby a jejich plnění. Realizátor v roli obchodníka bude vyloženě motivován vytvářením společných cílů s klientem a poté je s radostí plnit. Dokáže zaměřit pozornost na klientům reálný cíl a zajistit, aby tento cíl byl naplněn. Bude vždy precizně připraven na schůzku. V klientovi vybuduje pocit důvěry a bezpečí na základě své odpovědnosti, cílevědomosti a radosti z plnění slíbených dohod. Je to člověk svého slova.


Realita je taková, že častokrát se náš potenciál skládá z kombinací těchto domén a to je naprosto v pořádku. Zde se jedná pouze o čistokrevné příklady projevů talentových skupin, skrze které jsem vám chtěla ukázat pouze jiný úhel pohledu na cíl a cestu k němu. Není to o tom si udělat psychometrický test a obávat se, že můj profil nebude vyhovovat mé roli, ale právě naopak. Je to o tom zjistit neboli dostat vodítko, jak svoji roli můžu vykonávat s radostí a přirozeností způsobem, který je mi vlastní.


Psychometrický test CliftonStrengths 34 konkrétně popíše váš největší potenciál v podobě talentů. Nabídne vám jedinečný návod, jak úspěchu můžete dosáhnout právě vy (ať už pro vás úspěch znamená cokoliv). Pokud jste ochotní se rozvíjet, dokážete urychlit svůj osobní a kariérní růst. Dostanete vodítko, jak své talenty rozdělené do 4 talentových skupin nejlépe využít pro naplněný a spokojený život.


Důležitá myšlenka na konec! Každý máme vrozený potenciál neboli talenty. Test je super odrazový můstek, který vám je pojmenuje a pomůže si je zvědomit. Nicméně, udělat z nich silnou stránku, kterou se naučíte plně využívat ve vašem životě a která povede k životnímu úspěchu je pouze na odpovědnosti každého z nás a ochotě na sobě pracovat. Obnáší to cílenou píli, kterou člověk zaměří na rozvoj svých talentů.

👉TALENTY + PÍLE = jedinečné a excelentní silné stránky, které dokáži člověka navést na cestu zpět k sobě a pomoci mu navrátit jeho autentičnost a unikátnost.


Máte dostatečnou motivaci jít do toho a přidat se k nám na vlnu rozvoje? 🙃



Dominika Suchá, Business development, Inpram a.s.



173 views0 comments
bottom of page